Demikianlah, datanglah perintah
Ilahi agar Rasulullah saw berdakwah secara terang-terangan. Lalu
berkumpullah di sekeliling Nabi sekelompok tentera yang besar dan
datanglah perintah Ilahi agar beliau menyampaikan dakwah secara
terang-terangan dan mengingatkan keluarga dekatnya. Ketika Nabi
melakukan hal tersebut, maka dakwah memasuki tahapan yang kedua. Dan
tahapan dakwah yang baru ini berakibat pada timbulnya penekanan
terhadap para dai di mana mereka mengalami penindasan, bahkan mereka
didustakan oleh masyarakat serta diboikot.
Orang-orang Quraisy mengetahui
bahawa Muhammad berbahaya bagi mereka. Beliau bukan hanya berbicara
tentang ketuhanan, tetapi beliau mengajak manusia untuk mengikuti
agama baru, yaitu agama yang mencuba untuk menyingkirkan
berhala-berhala dan patung-patung mereka serta tuhan-tuhan mereka
yang mereka yakini; agama yang mencuba menyingkirkan kedudukan sosial
mereka dan kepentingan- kepentingan ekonomi mereka; agama yang
menyatakan bahawa tiada tuhan lain selain Allah SWT, dan tiada hukum
lain selain hukum-Nya, serta tiada penguasa lain selain Dia.
Kedatangan agama tersebut menyebabkan penduduk kota Mekah membencinya
dan orang-orang yang memegang kekuasaan di dalamnya merasa gelisah.
Setelah pengumuman dakwah secara
terang-terangan, dimulailah dan ditabuhlah gendang peperangan.
Kemudian peperangan yang dahsyat terjadi antara para pembesar Quraisy
dan para pengikut Rasulullah saw. Orang yang pertama kali menyerang
Islam adalah seorang tokoh Mekah yang bernama Abu Lahab.
Bukhari meriwayatkan bahawa
Rasulullah saw menaiki bukit Shafa dan beliau mulai memanggil-manggil
tokoh Quraisy dan para kabilah Mekah. Dan ketika semua berkumpul,
beliau bertanya kepada mereka: "Apakah kalian percaya jika aku
memberitahu kalian bahawa seekor kuda akan datang menyerang kalian?"
Mereka menjawab: "Tentu, kami belum pernah melihatmu berbohong."
Beliau berkata: "Aku seorang yang diutus sebagai pemberi
peringatan terhadap kalian. Di hadapanku terdapat seksaan yang berat
jika kalian menentang." Abu Lahab berkata: "Sungguh celaka
engkau, apakah kerana ini engkau mengumpulkan kami."
Dengan penghinaan inilah,
peperangan terhadap Islam dimulai. Ketika kaum Muslim tidak mampu
mempertahankan diri mereka, maka mula- mula Allah SWT membantu mereka
dan menolong mereka dengan menurunkan surah yang pendek yang mengecam
tindakan Abu Lahab:
"Binasalah kedua tangan
Abu Lahab dan sesungguhnya dia akan binasa. Tidaklah bermanfaat
kepadanya harta bendanya dan apa yang dia usahakan. Kelak dia akan
masuk ke dalam api yang bergejolak. Dan (begitu pula) isterinya,
pembawa kayu bakar. Yang di lehernya ada tali dari sabut. " (QS.
Allahab: 1-5)
Dengan ayat-ayat yang pendek dan
tepat tersebut, Abu Lahab memasuki kancah sejarah dari pintunya yang
paling pendek. Gambaran tentang kejahatan Abu Lahab tertulis
selama-lamanya. Abu Lahab adalah seorang yang menentang dakwah
kebenaran kerana ia mengkhuatirkan kedudukannya dan kekayaannya,
padahal harta yang dipertahankannya dan dijaganya tidak memiliki erti
sama sekali di sisi Allah SWT kerana ia sekarang berada dan
dimasukkan di tengah-tengah neraka yang menyala- nyala, sedangkan
isterinya membawa kayu bakar, sehingga menambah nyala api itu
sendiri. Dan di lehernya terdapat suatu belenggu sebagai simbol
keterikatannya dengan dunia binatang yang tidak berakal. Sebahagian
besar orang-orang yang menentang dakwah adalah orang- orang yang
berhubungan dengan dunia binatang yang tidak sadar.
Allah SWT berfirman:
"Atau apakah kamu mengira
bahawa kebanyakan mereka itu mendengar atau memahami. Mereka itu
tidak lain, hanyalah seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih
sesat jalannya (dari binatang ternak itu). " (QS. al-Furqan: 44)
Seandainya hari ini kita
merenungkan reaksi orang-orang kafir dan orang- orang musyrik, maka
kita akan terhairan-hairan.
Allah SWT berfirman:
"Dan
mereka hairan kerana mereka kedatangan seorang pemberi peringatan
(rasul) dari kalangan mereka; dan orang-orang kafir berkata: 'Ini
adalah seorang ahli sihir yang banyak berdusta. Mengapa
ia menjadikan tuhan-tuhan itu Tuhan yang Satu saja? Sesungguhnya ini
benar-benar suatu hal yang sangat menghairankan'." (QS. Shad: 4-
5)
Cobak
perhatikan bagaimana kebodohan kaum itu di mana mereka menganggap
bahawa pada hakikatnya terdapat multi tuhan dan mereka justru merasa
hairan ketika terdapat hanya satu tuhan atau tuhan yang esa. Mereka
justru merasa hairan ketika berhadapan dengan masalah yang fitri dan
jelas ini.
Allah SWT berfirman:
"Dan apabila mereka
melihat kamu (Muhammad), mereka hanyalah menjadikan kamu sebagai
ejekan (dengan mengatakan): 'Inikah orangnya yang diutus Allah
sebagai rasul? Sesungguhnya hampirlah ia menyesatkan kita dari
sembahan-sembahan kita, seandainya kita tidak sabar (menyembah)nya. "
(QS. al-Furqan: 41-42)
Perhatikanlah betapa nekadnya
kaum itu di mana mereka mulai menghina dan mengejek Rasulullah saw,
padahal beliau telah datang di tengah-tengah mereka untuk
menyelamatkan mereka dari api neraka, dan cuba perhatikan bagaimana
pandangan mereka terhadap tuhan-tuhan mereka. Mereka membayangkan
bahawa mereka nyaris tersesat jika mereka tidak bersabar dalam
membela tuhan-tuhan tersebut. Demikianlah kesesatan mengejek
kebenaran dan kebodohan menghina ilmu. Mereka justru merasa hairan
terhadap kepandaiannya yang dapat menyelamatkannya dari meninggalkan
tuhan-tuhannya yang terbuat dari batu dan kayu, bahkan terkadang
mereka membuat tuhan dari adunan roti di mana mereka menyembahnya
kemudian memakannya. Mereka mengatakan bahawa tuhan-tuhan kami
menyelamatkan kami dari rasa lapar atau mereka mengatakan bahawa kami
menyembah mereka agar mereka dapat mendekatkan kami pada Allah
sedekat-dekatnya.
Meskipun demikian, dakwah Nabi
terus berlanjutan dan tertanam di muka bumi. Mereka orang-orang
musyrik menuduh Nabi sebagai seorang dukun; mereka menuduhnya juga
sebagai seorang gila, bahkan mereka menuduhnya sebagai seorang
penyihir; mereka menuduh bahawa beliau berbohong atas nama kebenaran
dan beliau dibantu oleh kaum yang lain; mereka mengatakan ini adalah
dongengan orang-orang yang dahulu.
Mereka meminta kepada beliau
untuk mendatangkan mukjizat dengan bentuk tertentu; mereka
memberitahu bahawa mereka tidak akan beriman kepadanya, sehingga
terdapat suatu mata air yang memancar dari bumi atau terwujud di
depan mereka suatu taman dari pohon kurma dan anggur yang memancar di
tengah-tengahnya sungai, atau langit akan runtuh sebagaimana yang
beliau sampaikan kepada mereka sebagai bentuk azab atau beliau datang
dengan Allah SWT dan para malaikat dan mereka semua menjamin
kebenaran dakwah yang diserukannya, atau beliau memiliki rumah dari
emas atau beliau mampu mendaki langit dan mereka masih belum beriman
terhadap pendakian itu meskipun ia mendaki di hadapan mata mereka dan
kembali dengan selamat, kecuali jika ia menghadirkan kitab kepada
mereka yang dapat mereka baca dari langit.
Nabi
tidak peduli dengan usaha mereka untuk menyakiti hati beliau; Nabi
tetap memberitahu mereka dengan penuh kelembutan bahawa apa saja yang
mereka minta itu tidak sesuai dengan Islam. Sebab, Islam hanya
menyeru akal dan berusaha menciptakan kebebasan. Beliau menyampaikan
kepada mereka bahawa beliau hanya sekadar manusia yang diutus oleh
Tuhan; beliau datang kepada mereka untuk mengingatkan mereka akan
suatu hari di mana seorang tua tidak akan menyelamatkan anaknya dan
tidak bermanfaat di dalamnya harta dan anak-anak, dan mereka tidak
akan selamat di dalamnya dari seksaan. Orang-orang yang mempunyai
kedudukan atau para tokoh mereka adalah para tiran-tiran di muka bumi
di mana semua itu tidak akan bermanfaat bagi mereka pada hari kiamat.
Seksaan
yang bakal mereka terima tidak dapat mereka hindari dan mereka pun
tidak dapat meringankannya.
Demikianlah Islam - sebagaimana
agama-agama sebelumnya - mengumpulkan di sekelilingnya orang-orang
yang berakal dan orang- orang yang fakir serta orang-orang yang
menderita di muka bumi. Berimanlah sekelompok orang-orang fakir di
mana mereka menjadi kelompok sosial yang tertindas dan tersingkirkan
di Mekah. Mereka menjadi makanan empuk kelompok-kelompok yang zalim.
Islam bukan hanya memberikan
solusi ekonomi terhadap tragedi kehidupan atau masyarakat, tetapi
Islam memberikan solusi Ilahi terhadap keberadaan manusia secara
umum; Islam meyakini bahawa manusia bukan hanya sekadar perut yang
harus dikenyangkan dan naluri seksual yang harus dipuaskan, manusia
bukan hanya di lihat dan dinilai dari sisi ini, namun Islam justru
meletakkan manusia pada tempatnya yang hakiki, tanpa
membesar-besarkan atau mengecilkannya. Dalam pandangan Islam, manusia
terdiri dari bangunan fizik dan rohani, terdiri dari akal dan ambisi
dan terdiri dari celupan dari Allah SWT dalam rohnya.
Islam tidak mementingkan fizik
saja dan meninggalkan rohani, begitu juga sebaliknya. Terkadang fizik
boleh jadi mendapatkan kebahagiaan dalam kehidupan, tetapi rohani
justru mengalami penderitaan yang luar biasa. kerana itu, pemuasan
salah satu dimensi dari dimensi manusia tidak akan membawa manusia
kepada kesempurnaan atau kebahagiaan. Maka, Islam datang untuk
membawa suatu solusi yang dapat menyelamatkan manusia dari dalam
dirinya sendiri dan Islam membebankan tugas ini, yakni tugas
perubahan ini kepada Al-Qur'an.
Al-Qur'an menjadi cermin dalam
kehidupan di mana ayat-ayatnya diturunkan kepada Rasul saw, lalu
beliau mengajarkannya kepada kaum Muslim. Kemudian Al-Qur'an berubah
menjadi orang-orang yang berjalan di pasar-pasar dan mengancam
singgasana kebencian yang menguasai Mekah, sehingga orang-orang
musyrik justru meningkatkan usaha pengejekan dan penghinaan terhadap
Rasul saw. Oleh kerana itu, beliau semakin sedih lalu Allah SWT
menghiburnya. Allah SWT memberitahu beliau bahawa mereka tidak
mendustakannya, tetapi mereka justru melalimi diri mereka sendiri.
Mereka mulai menentang Nabi dan ayat- ayat Allah SWT, padahal Nabi
adalah salah satu dari ayat Allah SWT.
Allah SWT berfirman:
"Sesungguhnya Kami
mengetahui bahawasanya apa yang mereka katakan itu menyedihkan
hatimu, (janganlah kamu bersedih hati), kerana mereka sebenarnya
bukan mendustakan kamu, akan tetapi orang-orang yang lalim itu
mengingkari ayat-ayat Allah." (QS. al- An'am: 33)
Kemudian kaum musyrik
meningkatkan penindasan kepada Rasul saw dan para pengikutnya.
Peperangan dimulai: dari peperangan urat saraf sampai peperangan
fizik. Mereka mulai menyeksa para pengikut Rasul saw, bahkan
membunuhnya. Pada saat itu, musuh-musuh Islam membayangkan bahawa
dengan cara menindas kaum Muslim dan menekan mereka dakwah Islam akan
berhenti dan kaum Muslin akan enggan untuk berdakwah. Mereka
menganggap bahawa kaum Muslim justru memilih untuk menyelamatkan diri
mereka. Namun para tokoh- tokoh Quraisy dan para tokoh-tokoh Mekah
dikejutkan ketika melihat penekanan yang mereka lakukan justru
semakin membakar semangat kaum Muslim untuk berdakwah. Saat itu kaum
Muslim merasa yakin bahawa benih yang telah ditanam Rasulullah saw
dalam diri mereka menjadikan mereka tetap bersemangat untuk
menyebarkan risalah Allah SWT di muka bumi, yaitu suatu risalah yang
mengembalikan bumi menuju kematangan (kesempurnaan) yang telah hilang
darinya dan kemanusiaan yang telah disia-siakan serta kehormatan yang
telah ditumpahkan dan kebebasan yang telah hilang.
Kaum Muslim yakin bahawa mereka
bukan hanya membangun suatu negeri yang kecil di Mekah, dan mereka
bukan hanya memperbaiki masyarakat yang rosak, yaitu masyarakat
jazirah Arab, tetapi mereka mengetahui bahawa mereka akan membangun
suatu manusia yang baru. Mereka akan menciptakan manusia seutuhnya;
mereka akan menghadirkan dunia dalam bentuk yang baru dan dalam
gambar yang baru yang merupakan cermin dari gambar kebesaran sang
Pencipta.
Sebelum
kedatangan Islam, orang-orang Arab tidak dikenal. Dibandingkan
dengan peradaban yang dahulu dan moden, orang-orang Arab tidak
memiliki apa-apa. Mereka tidak memberikan kontribusi kepada dunia
dalam bentuk ilmu, seni, atau peninggalan apa pun yang dapat
dijadikan sebagai kebanggaan. Namun
ketika Islam turun kepada mereka, mereka menjadi cermin kejayaan
manusia di mana mereka dapat memberikan sumbangan nyata pada umat
manusia. Bahkan orang-orang Barat banyak berhutang kepada mereka
dalam kemajuan yang mereka capai saat ini. Sebaliknya, ketika mereka
berpaling dari Islam di mana Islam hanya menjadi lembaran
cerita-cerita dan kertas-kertas yang tidak berguna, maka saat itulah
orang-orang Barat dapat menguasai kaum Muslim kerana mereka justru
mendapatkan ilmu dari Kaum Muslim itu sendiri. Mereka justru mencapai
kemajuan ketika kaum Muslim meninggalkan agama mereka. Jadi, ketika
kaum Muslim memahami Islam secara benar dan berusaha untuk
menghidupkan ajaran-ajarannya nescaya mereka akan mencapai puncak
keilmuan.
Pada awal-awal masa tersebarnya
Islam, kaum Muslim menyedari bahawa mereka menghadapi peperangan yang
tidak akan berhenti. Selama kehidupan ada, maka pertentangan pun
tetap ada. Oleh kerana itu, ketika mereka mendapatkan penganiayaan
dan seksaan, maka keimanan mereka justru semakin meningkat, dan
setiap penganiayaan yang dilakukan oleh kaum Quraisy, maka mereka
tetap bertahan untuk mempertahankan kebenaran. Sebagai contoh, Amar
bin Yasir mengalami penderitaan dan penganiayaan. Ia adalah salah
seorang budak yang menjadi korban dari sistem ekonomi yang berlaku
saat itu, yaitu ekonomi yang berdasarkan kepada sistem perbudakan.
Seorang yang beriman tersebut diseksa di Mekah di mana ia tidak
memperoleh kebebasannya yang hakiki kecuali setelah ia memeluk Islam.
Mereka mengeluarkannya ke gurun dan menyeksanya berserta ibunya.
Bahkan seksaan semakin meningkat atas ibunya agar ia kembali menjadi
musyrik. Ketika ia tetap mempertahankan keimanannya dan dengan tegas
menolak ajakan untuk menentang Islam, maka Abu Jahal menikamnya
dengan belati yang ada di dua tangannya. Ia pun meninggal. Dan Islam
mengorbankan syahidnya yang pertama. Wanita mulia itu bernama
Sumayah, ibu dari Amar bin Yasir.
Banyak kalangan orang-orang bodoh
mengatakan tentang persetujuan Islam terhadap sistem perbudakan, atau
Islam mendiamkan sistem perbudakan. Mereka lupa bahawa Islam dibangun
berdasarkan suatu prinsip yang ingin membebaskan perbudakan dengan
segala bentuknya; Islam ingin mengeluarkan manusia dari kepemilikan
sesama manusia menuju kepemilikan kepada Allah SWT.
Jika
Islam tidak turun dengan nas-nas yang terperinci yang mengharamkan
sistem perbudakan, maka dasar-dasarnya secara umum dan
prinsip-prinsip utamanya menghentikan - baik dalam tindakan mahupun
ucapan - sumber-sumber sistem ini. Allah SWT sebagai pemilik syariat
mengetahui bahawa sistem perbudakan adalah sistem ekonomi yang
sementara yang akan berubah dengan perubahan waktu, dan kerana Islam
tidak turun pada waktu yang terdapat perbudakan saja, tetapi ia turun
secara umum dan menyeluruh untuk setiap zaman, maka Islam sengaja
melewati bentuk-bentuk yang sementara ini dari bentuk-bentuk
eksploitasi menuju unsur yang pertama atau dasar pertama yang
menimbulkan bentuk-bentuk eksploitasi tersebut, sehingga Islam
mengharamkannya. Dengan
cara demikian, Islam mengharamkan sistem perbudakan secara bertahap,
seperti proses pengharaman khamer. Jadi, keseriusan Islam sangat
menonjol dalam usaha menghapus dan mengharamkan perbudakan.
Jika dikatakan kepada kita bahawa
Islam membolehkan para tenteranya untuk memperbudak para tawanan
perang, maka kita akan mengatakan bahawa Islam menerapkan sistem ini
sebagai bentuk pembalasan terhadap perlakuan yang sama di mana
musuh-musuh Islam menjadikan kaum Muslim sebagai budak-budak mereka
ketika mereka menawannya. Oleh kerana itu, secara alami orang-orang
Islam pun menawan mereka sebagai budak-budak. Jika Islam tidak
melakukan yang demikian, maka boleh jadi Islam akan dimain-mainkan
dan ada kesempatan besar bagi orang-orang musyrik untuk memperdaya
Islam.
Demikianlah bahawa dakwah Islam
mengalami berbagai macam hambatan dan penindasan. Dan ketika
orang-orang yang terseksa mengadu kepada Rasulullah saw atas
penindasan yang mereka terima, maka Rasulullah saw memberitahu mereka
dengan pembicaraan yang jelas bahawa para dai di jalan Allah SWT
harus mengorbankan kesenangan mereka, kedamaian mereka, dan darah
mereka sebagai harga yang pantas untuk tersebarnya dakwah Islam.
Kebebasan bukan diperoleh dengan cuma-cuma. Sejarah kehidupan
menceritakan kepada kita bahawa ia dipenuhi dengan gumpalan darah
yang harus dibayar oleh masyarakat untuk memerangi musuh-musuhnya
dari luar dan dari dalam. Jika ini dialami setiap orang yang menuntut
kebebasan pada zaman dan tempat tertentu, maka bagaimana dengan
orang-orang yang menuntut kebebasan manusia secara keseluruhan.
Seorang Muslim hendaklah sadar
bahawa dengan mengumumkan dakwahnya, maka ia pasti akan menerima
pengusiran, penindasan, penjara, pengepungan dan pembunuhan. Ini
adalah harga yang pantas yang harus dibayar ketika berdakwah di jalan
Allah SWT; inilah harga kebebasan. Bahkan terkadang kaum yang batil
pun membayamya dengan senang hati, maka bagaimana mungkin orang-orang
yang bersama kebenaran ragu untuk melakukannya.
Pada hakikatnya, manusia cinta
kepada keabadian. Secara naluri manusia merasa takut pada azab dan
kematian. Dan barangkali yang membezakan orang-orang Islam yang
hakiki dengan yang lainnya adalah bahawa mereka terbebas dari rasa
ketakutan dan cinta keabadian. Ini adalah tolok ukur yang pasti untuk
membezakan antara seorang Muslim yang hakiki dan seorang Muslim yang
hanya namanya atau Muslim warisan atau hanya klaim semata.
Seorang Muslim yang hakiki
menyedari bahawa ajal di tangan Allah SWT, rezeki ada juga di
tangan-Nya, begitu juga keamanan semua ada di tangan-Nya. Dengan
keimanan seperti ini, ia memulai pergelutannya untuk menyebarkan
dakwah. Ia siap untuk menerima penyeksaan dan penderitaan di jalan
Allah SWT; ia pun siap menitiskan darahnya sebagai harga yang pantas
yang diserukannya dalam rangka memperoleh kebebasan. Ini semua
dilakukannya dengan begitu sederhana dan tidak ada rasa takut kerana
Islam membebaskannya dari rasa ketakutan. Dahulu para pembangkang
menggergaji orang-orang yang menyeru di jalan Allah SWT dengan
menggergaji saat mereka dalam keadaan hidup- hidup.
Khabab bin Irit pergi menemui
Rasulullah saw dan meminta tolong kepada beliau dari penyeksaan
orang-orang Quraisy, sambil berkata: "Tidakkah engkau menolong
kami, wahai Rasulullah? Tidakkah engkau berdoa kepada kami, ya
Rasulullah?" Rasulullah saw menjawab: "Sungguh sebelum
kalian terdapat orang-orang yang berdakwah di jalan Allah SWT lalu
mereka dimasukkan dalam suatu galian tanah lalu mereka digergaji di
mana tubuh mereka di pisah menjadi dua, namun mereka tetap
mempertahankan agamanya. Demi Allah, sungguh Allah SWT akan menolong
masalah ini tetapi kalian terlalu tergesa-gesa."
Dengan kalimat-kalimat yang penuh
kesabaran dan keberanian ini, Rasulullah saw ingin memahamkan kepada
orang tersebut bahawa termasuk dari kesempurnaan iman adalah membayar
harga kebebasan. Jelas sekali bahawa Islam tidak memberikan
keuntungan bagi orang yang memeluknya. Orang-orang Islam yang pertama
tidak bertanya dan mengatakan: "Apa yang kita peroleh dari agama
ini?" Sebaliknya, mereka bertanya: "Apa yang kita bayar
untuk Islam?" Jawapannya adalah: "Segala sesuatu dimulai
dari suapan-suapan roti sampai darah yang tertumpah." Jadi, kaum
Muslim yang pertama telah membayar ongkos kebebasan. Mereka merasakan
kedamaian yang luar biasa untuk mempertahankan agama Allah SWT;
mereka mendapatkan kepercayaan yang tinggi tentang kemenangan
kebenaran yang datang kepada mereka; mereka justru memberitahu
orang-orang musyrik bahawa mereka akan dapat mengalahkan raja-raja
Kisra dan Kaisar. Dengan dakwah yang mereka lakukan, mereka akan
menjadi pemimpin-pemimpin di muka bumi. Kaum musyrik justru
memanfaatkan kepercayaan ini untuk mengejek mereka dan mentertawakan
mereka.
Ketika Aswad Ibnu Matlab dan
orang-orang yang bersamanya melihat sahabat-sahabat Nabi, maka mereka
mengejek dan mengatakan: "Telah datang kepada kalian
pemimpin-pemimpin bumi yang esok akan mengalahkan raja-raja Kisra dan
Kaisar, kemudian mereka bersiul dan bertepuk tangan." Namun kaum
mukmin tidak peduli dengan ejekan tersebut. Demikianlah bahawa ejekan
demi ejekan terus menyertai dakwah kaum Muslim. Kemudian kaum Quraisy
mengadakan pertemuan yang bersejarah untuk menyatukan pandangan dalam
rangka menyerang Rasulullah saw. Kaum musyrik menuduhnya bahawa
beliau adalah seorang ahli sihir, dan pada kali yang lain mereka
menuduhnya bahawa beliau adalah dukun, dan pada kali yang lain lagi
mereka menuduhnya bahawa beliau adalah penyair, bahkan pada kali yang
lain mereka menuduhnya bahawa beliau adalah seorang yang gila.
Kemudian mereka semua sepakat untuk menuduh bahawa beliau adalah
seorang penyihir.
Walid bin Mughirah yang terkenal
sebagai orang yang terpandang di kalangan mereka menuduh Rasulullah
saw sebagai penyihir yang dapat memisahkan antara sesama saudara dan
antara seseorang dengan isterinya. Kemudian mereka membikin
kelompok-kelompok yang mengingatkan para pendatang di Mekah bahawa
Muhammad adalah seorang penyihir. Meskipun demikian, dakwah Islam
tetap berlangsung. Ia tetap tersebar dengan pelan namun pasti dan
kalimat-kalimat yang diutarakan Nabi justru mengingatkan perjanjian
yang pernah dilakukan oleh manusia, yaitu perjanjian saat Allah SWT
menyaksikannya ketika mereka masih di alam atom di
punggung Adam:
"Bukankah
aku Tuhan kalian? Mereka
menjawab: 'Benar.'" (QS. al- A'raf: 172)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar