Sejak
semula tampak jelas bahawa pernikahan tersebut akan segera berakhir.
Zainab tidak menyukai Zaid dan Zaid pun bukan jenis lelaki yang mampu
menahan kehidupan bersama seorang wanita yang hatinya jauh darinya.
Zaid datang kepada Nabi saw guna mengadu kepada beliau dan meminta
izin untuk menceraikan isterinya. Allah SWT mewahyukan kepada
Rasul-Nya agar membiarkan Zaid menceraikan isterinya, lalu hendaklah
beliau menikahinya. Nabi saw merasakan kesulitan yang luar biasa dan
beliau berbicara kepada Zaid agar ia terus melangsungkan kehidupannya
dan bersabar. Nabi saw membayangkan apa yang dikatakan manusia
kepadanya bahawa ia menikahi isteri dari anaknya tetapi apa yang
dikhuatirkan oleh Nabi saw justru merupakan sesuatu yang ingin
dihapus oleh Allah SWT. Zaid
bukanlah anaknya dan dalam Islam tidak ada sistem adopsi. Oleh kerana
itu, Zaid dapat mencerai isterinya lalu Nabi dapat menikahi Zainab
untuk menetapkan apa yang diinginkan oleh Islam. Rasulullah saw mampu
bersabar dan menahan diri saat mendengar berbagai ocehan yang akan
dikatakan oleh manusia kepadanya. Ini
bukanlah pengorbanan pertama dan terakhir yang beliau persembahkan
untuk Islam. Berkenaan dengan itu, Allah SWT berfirman:
"Dan (ingatlah), ketika
kamu berkata kepada orang yang Allah telah melimpahkan nikmat
kepadanya dan kamu (juga) telah memberi nikmat kepadanya: 'Tahanlah
terus isterimu dan bertakwalah kepada Allah,' sedang kamu
menyembunyikan di dalam hatimu apa yang Allah akan menyatakannya, dan
kamu takut kepada manusia, sedang Allah- lah yang lebih berhak kamu
takuti. Maka tatkala Zaid telah mengakhiri keperluan terhadap
isterinya (menceraikannya), Kami nikahkan kamu dengan dia supaya
tidak ada keberatan bagi orang- orang mukmin untuk (menikahi)
isteri-isteri anak-anak angkat mereka, apabila anak-anak angkat itu
telah menyelesaikan keperluannya dari isterinya. Dan adalah ketetapan
Allah itu pasti terjadi. " (QS.
al-Ahzab: 37)
Pernikahan beliau dipenuhi dengan
unsur politik dan usaha untuk menyebarkan kebaikan dan rahmat serta
penghormatan nilai-nilai yang tinggi dan menggabungkannya di rumah
kenabian. Sementara itu, Ummu Habibah binti Abu Sofyan bin Harb,
pemimpin Quraisy dalam memerangi Islam, berhijrah bersama suaminya ke
Habasyah.
Ia berhadapan dengan keterasingan
dan kekhuatiran dalam membela agama Allah SWT. Kemudian suaminya mati
meninggalkannya sendirian dalam menjalani kehidupan. Sikapnya yang
mulia demi menegakkan ajaran Islam dan hanya menentang ayahnya
merupakan nilai lebih yang menyebabkan Rasulullah saw tertarik untuk
menggabungkannya di rumah kenabian.
Pada suatu hari, Abu Sofyan
menemuinya saat ia telah menjadi isteri Rasulullah saw. Abu Sofyan
ingin duduk di atas tempat tidur Nabi lalu Ummu Habibah berusaha
menjauhkan tempat tidur itu dari ayahnya. Melihat sikap anaknya itu,
ayahnya bertanya kepadanya: "Apakah engkau mulai membenciku?"
Dengan penuh keberanian ia menjawab: "Ini adalah tempat tidur
Rasulullah saw dan engkau adalah seorang musyrik, maka engkau tidak
boleh menyentuhnya."
Adapun Shofiyah binti Huyay
adalah anak seorang raja Yahudi. Sedangkan Juwairiyah binti Haris,
ayahnya seorang pemimpin kabilah Bani Musthaliq. Bani Musthaliq
menelan kekalahan saat berhadapan dengan kaum muslim lalu kedua anak
perempuan raja dan pemimpin kabilah itu jatuh menjadi tawanan.
Pernikahan Nabi dengan kedua wanita itu terkesan dipaksa oleh
orang-orang yang kalah itu dan sebagai ajakan agar kaum Muslim
memperlakukan mereka dengan baik. Mula-mula kaum Muslim menolak untuk
bersikap lembut terhadap ipar-ipar Nabi, namun Nabi dengan kelembutan
sikapnya ingin menyingkap aspek kemanusiaan dalam peperangannya dan
beliau mengisyaratkan kepada kaum Muslim agar mereka menunjukkan
persaudaraan sesama manusia. Peperangan itu sendiri bukan sebagai
tujuan namun ia sebagai usaha mempertahankan Islam dan aspek
tertinggi dari Islam adalah rahmat dan cinta.
Jadi Nabi saw menikahi
wanita-wanita dari orang-orang yang kalah itu dengan maksud agar
kebebasan dan kemuliaan kembali kepada keluarga mereka dan mereka
dapat masuk Islam secara puas dan sukarela. Kemudian beliau menikah
dengan Maryam al-Qibtiyah. Muqauqis telah memberikannya kepada Nabi
sebagai budak di mana itu merupakan simbol tali kasih yang
diisyaratkan oleh Al-Qur'an antara Islam dan Masihi dan sebagai
bentuk hukum bagi kaum Muslim dengan dihalalkannya pernikahan dengan
wanita-wanita ahlul kitab.
Maryam memberikan anak kepada
Nabi saw yang bernama Ibrahim, nama dari datuknya, bapak para nabi.
Namun Ibrahim tidak hidup lama. Ia meninggal saat masih menyusu.
Kematiannya merupakan ujian bagi Nabi dan sebagai isyarat dari Ilahi
bahawa pewaris-pewaris Rasul dari kaum lelaki adalah para pengikut
Al-Qur'an dan para pembawa Islam, bukan anak-anak dari sulbinya.
Salah jika ada orang yang
membayangkan bahawa Rasul saw mempunyai banyak waktu untuk mencari
kesenangan meskipun halal. Kesenangan diperbolehkan bagi orang lain
namun beliau lebih memilih untuk merasakan penderitaan berjihad,
menegakkan hukum, dan kesabaran. Salah jika ada orang yang
membayangkan bahawa Rasul saw hidup di rumahnya dengan keadaan
ekonomi yang lebih baik daripada orang yang termiskin dari kalangan
Muslim di zamannya.
Kehidupan beliau di rumahnya
penuh dengan kezuhudan yang luar biasa sehingga sebahagian isterinya
mengeluhkan keadaan tersebut. Di antara mereka ada yang berasal dari
keluarga yang kaya seperti keluarga Abu Bakar atau keluarga Umar
bahkan sebahagian isterinya bersatu untuk meminta kepada beliau agar
beliau menambah nafkah mereka sehingga Nabi meninggalkan
isteri-isterinya, lalu tersebarlah isu yang menyatakan bahawa beliau
telah menceraikan semua isterinya. Kemudian turunlah ayat Takhyir
(yaitu ayat yang memberikan pilihan kepada isteri-isteri Nabi untuk
tetap menjadi isteri beliau atau diceraikannya). Turunlah Al- Qur'an
al-Karim memberikan pilihan pada isteri-isteri Nabi antara menjalani
kehidupan di rumah kenabian dengan penuh kesederhanaan atau menerima
perceraian. Allah SWT berfirman:
"Hai Nabi, katakanlah
kepada isteri-isterimu: 'Jika kamu sekalian mengingini kehidupan
dunia dan perhiasannya, maka marilah supaya kuberikan kepadamu mut'ah
dan aku ceraikan kamu dengan cara yang baik. Dan jika kamu sekalian
menghendaki (keridhaan) Allah dan Rasul-Nya serta (kesenangan) di
negeri akhirat, maka Sesungguhnya Allah menyediakan siapa yang
berbuat baik di antaramu pahala yang besar. " (QS. al-Ahzab:
28-29)
Selesailah fitnah. Demikianlah
pergelutan di rumah Rasul saw. Akhirnya, isteri-isteri beliau memilih
kehidupan zuhud dan bersabar serta akhirat daripada kehidupan dunia.
Permintaan isteri-isteri nabi tidak melebihi hal-hal yang bersifat
mubah, namun Rasul saw merupakan teladan bagi seluruh umat, kerana
itu beliau harus menjadi teladan bagi umat sehingga beliau dapat
menjadi cermin tertinggi yang layak di emban oleh seorang yang
memegang tampuk kepemimpinan Muslimin. Allah SWT telah membalas
pengorbanan isteri-isteri Nabi saw dalam bentuk mengangkat kedudukan
mereka dan menjadikan mereka sebagai ibu dari kaum mukmin. Allah SWT
berfirman:
"Nabi itu (hendaknya)
lebih utama bagi orang-orang mukmin dari diri mereka sendiri dan
isteri-isterinya adalah ibu-ibu mereka." (QS. al- Ahzab: 6)
Dan, sebagai penegasan terhadap
keibuan spirituil ini, Islam mewajibkan hijab yang teliti kepada
mereka, yaitu suatu hijab yang tidak diperlakukan seperti itu kepada
Muslimah-Muslimah lain. Nabi saw melanjutkan dakwahnya. Beliau
mengirim surat ke raja-raja dan para penguasa di mana beliau ingin
menunjukkan universalitas ajaran Islam. Nabi saw mengajak Kaisar
Romawi untuk mengikuti Islam, lalu beliau mengirim utusan ke Amir
Damaskus mengajaknya untuk memeluk Islam, dan beliau mengutus utusan
ke Amir Basrah bahagian dari wilayah Romawi dan mengajaknya untuk
mengikuti Islam, dan beliau juga mengirim surat ke penguasa Qibti dan
mengajaknya untuk masuk Islam, dan beliau juga menulis surat ke
Kisra, Raja Persia dan mengajaknya untuk mengikuti Islam. Beliau juga
mengirim utusan ke Amir Bahrain dan mengajaknya untuk mengikuti
Islam.
Lalu berbagai reaksi disampaikan
berkenaan dengan surat-surat Nabi itu. Di antara mereka ada yang
berusaha menyampaikan kepada pembawa surat bahawa ia masuk Islam dan
mengembalikannya dengan hadiah, dan di antara mereka ada yang
merobek-robek surat itu dan di antara mereka ada yang membalas surat
itu dengan jawapan yang baik, dan di antara mereka ada yang menerima
kebenaran. Demikianlah hari berlalu dalam pergelutan yang tidak
pernah padam, suatu pergelutan yang dipimpin oleh Nabi sehingga
beliau menaklukkan Mekah dan menyucikan jazirah Arab. Akhirnya,
manusia masuk dalam agama Allah SWT dalam keadaan berbondong-bondong,
dan Allah SWT menyempurnakan agama bagi kaum Muslim dan Nabi saw
melaksanakan haji wada' (haji yang terakhir) dan turunlah kepada
beliau wahyu di Arafah sebagaimana firman-Nya:
"Pada hari ini telah
Ku-sempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu
nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu. "
(QS. al-Maidah: 3)
Ayat tersebut dibacakan kepada
Abu Bakar sehingga ia menangis. Allah SWT merasa bahawa telah tiba
waktunya untuk mengakhiri misi Rasul- Nya. Aisyah berkata kepada
anak-anak yang berteriak dan bermain-main di luar rumah: "Diamlah
kalian kerana Rasulullah saw sedang sakit." Anak- anak itu pun
terdiam dan mereka merasakan ketakutan yang luar biasa. Pada
hari-hari terakhir, Rasulullah saw tidak lagi bercanda dengan mereka
sebagaimana yang biasa beliau lakukan.
Mereka
memperhatikan bahawa kepucatan yang aneh menyelimuti Nabi saw yang
biasanya wajah beliau dipenuhi dengan senyuman hingga wajahnya
laksana lempengan emas. Nabi saw yang terakhir masuk dalam rumahnya
dan hampir saja beliau tidak kuat menahan langkah kedua kakinya.
Beliau
memasuki rumahnya dan bersandar kepada tangan Fadl bin Abbas dan Ali
bin Abu Thalib. Beliau merasakan keletihan dan kesakitan. Kemudian
Aisyah menidurkan beliau di atas ranjangnya yang kasar dan Aisyah
meletakkan tangannya di atas kening beliau. Kepala beliau tampak
panas kerana saking hebatnya demam. Aisyah berkata dalam keadaan
kedua matanya mengucurkan air mata, "demi ayah dan ibuku, ya
Rasulullah apakah engkau merasakan sakit?" Nabi saw tersenyum
untuk menenangkan Aisyah lalu beliau tertidur. Kemudian mengalirlah
dalam memori Nabi saw berbagai gambar hidup: Jibril turun kepada
beliau dengan membawa wahyu di gua Hira. Beliau telah melewati waktu
yang diberkati selama dua puluh tiga tahun, yang sekarang tampak
seperti mimpi. Bahkan empat puluh tahun yang mendahuluinya tampak
seperti gambar yang hanya dilukis sesaat.
Segala sesuatu menjadi mudah bagi
Allah SWT dan Rasulullah saw telah berhasil melalui berbagai
penderitaan dengan penuh kesabaran, bahkan beliau tidak pernah
mengeluh sekali pun. Beliau mengajarkan akidah kepada para
pengikutnya dengan penuh kemantapan. Akhirnya, Islam menjadi mulia
dan benderanya semakin berkibar. Kemudian beliau bangun kerana
melihat tangisan yang tersembunyi dari Aisyah. Beliau membuka kedua
matanya dan melihat wajah Aisyah sambil beliau sendiri berusaha
melawan rasa pusing, demam, dan sakit yang dirasakannya. Beliau
kembali tersenyum untuk menenangkan Aisyah dan beliau kembali
memejamkan matanya dan tidak sedarkan diri. Apa gerangan yang
menyebabkan Aisyah menangis? Tidakkah Allah SWT memahkotai jihad Nabi
saw yang berat dengan penaklukan Mekah dan penyucian Baitul Haram?
Berbagai
gambar hidup dan aktual melayang-layang dalam memori Nabi saw. Beliau
mengingat bagaimana tindakan orang Quraisy ketika membantalkan
perjanjian Hudaibiyah dan mereka memerangi Khaza'ah yang saat itu
bersekutu dengan kaum Muslim dan akhirnya mereka membunuh semua
sekutu kaum Muslim di Baitul Haram. Kemudian beliau berjalan bersama
pasukan yang berjumlah sepuluh ribu di mana semua pasukan telah siap,
dan tentera Muslim turun dari gunung Mekah laksana air bah yang tidak
berhenti sedikit pun. Telah lewatlah masa para pembawa tombak, panah,
dan pedang; telah lewatlah masa di mana Rasulullah saw memimpin
pasukan yang di dalamnya terdapat kaum Muhajirin dan Anshar. Di
tengah-tengah pasukan besar tersebut yang berhasil menaklukkan Mekah,
Nabi saw menunggangi untanya dan beliau menundukkan kepalanya dengan
penuh rendah diri di hadapan Allah SWT sampai-sampai kepalanya hampir
menyentuh punggung unta yang dinaiki. Pintu
Mekah terbuka untuk pasukan ini.
Para
pemimpin Mekah dan pengikut-pengikut mereka menyerahkan diri. Kalimat
Allah SWT semakin meninggi di dalamnya. Nabi saw memasuki Baitul
Haram lalu beliau berkeliling di sekitar Ka'bah. Beliau menghancurkan
berbagai patung yang berbaris di sekitarnya, lalu beliau memukulnya
dengan kapaknya. Kemudian patung-patung itu berjatuhan dan hancur.
Setelah beliau membersihkan masjid dari berbagai patung dan
mengembalikannya sebagaimana yang diciptakan oleh Allah SWT sebagai
rumah tauhid yang mutlak, beliau menoleh kepada orang Quraisy dan
memaafkan mereka dan mengajak mereka untuk kembali ke jalan Allah
SWT. Kemudian tibalah waktu solat, lalu Bilal naik di atas punggung
Ka'bah dan mengumandangkan Azan. Penduduk
Mekah mendengarkan panggilan baru ini di mana gemanya berputar-putar
di antara gunung:
"Allah Maha Besar. Aku
bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah. Aku bersaksi bahawa
Muhammad utusan Allah. Marilah melaksanakan solat. Marilah menuju
keberuntungan. Allah Maha Besar. Tiada Tuhan selain Allah."
Akhirnya, rumah itu dikembalikan
kehormatannya dan kemuliaannya. Kemudian lagi-lagi arus berbagai
gambar terlintas dalam memorinya: itulah peperangan Hunain dengan
kekalahannya, kemenangannya, dan ganimahnya; Itulah Nabi saw yang
memberikan ganimah terhadap orang- orang yang bergabung dengan Islam
hanya dua hari dari penduduk Mekah, dan mencegah untuk memberi
ganimah Hunaian kepada kaum Anshar yang telah memberikan segalanya
untuk Islam. Salah seorang di antara mereka berkata: "Demi
Allah, Rasulullah saw telah menemui kaumnya." Sa'ad bin 'Ubadah
berjalan ke arah Rasulullah saw dan memberitahunya bahawa kaum Anshar
sedang marah. Rasul saw bertanya: "Mengapa marah?" Sa'ad
menjawab: "Mereka protes saat engkau membagikan ganimah ini pada
kaummu dan pada seluruh orang Arab namun mereka tidak mendapatkan
apa-apa." Rasulullah saw bertanya kepada Sa'ad bin Ubadah: "Kamu
sendiri bagaimana pendapatmu wahai Sa'ad?" Sa'ad berkata: "Aku
tidak lain kecuali seseorang dari kaumku." Rasulullah saw
berkata: "Kumpulkanlah kepadaku kaummu untuk masalah yang
penting ini dan jika kalian telah berkumpul, maka beritahulah aku."
Sa'ad mengumpulkan seluruh kaum
Anshar lalu ia memberitahu Rasul saw bahawa ia telah mengumpulkan
mereka. Rasulullah saw keluar menemui mereka dan berdiri di hadapan
mereka sambil memuji Allah SWT dan kemudian berkata: "Wahai
orang-orang Anshar, tidakkah aku datang kepada kalian saat kalian
dalam keadaan sesat lalu Allah SWT memberikan petunjuk kepada kalian,
dan kalian menjadi orang-orang yang fakir lalu Allah SWT memampukan
kalian, dan kalian dalam keadaan bermusuhan lalu Allah SWT menyatukan
hati kalian?" Mereka menjawab: "Benar." Rasulullah saw
berkata: "Mengapa kalian tidak menjawab wahai kaum Anshar?"
Mereka berkata: "Apa yang kita akan katakan wahai Rasulullah dan
dengan apa kita akan menjawabnya. Sungguh segala kurnia hanya milik
Allah SWT dan Rasul-Nya."
Rasulullah saw berkata: "Demi
Allah, seandainya kalian mahu nescaya kalian akan mengatakan dan
benar apa yang kalian katakan: Engkau datang kepada kami sebagai
seorang yang terusir, maka kami melingdungimu dan engkau datang dalam
keadaan miskin lalu kami menghiburmu dan engkau datang dalam keadaan
ketakutan lalu kami mengamankanmu dan engkau datang dalam keadaan
teraniaya lalu kami menolongmu." Mereka berkata: "Segala
puji dan kurnia bagi Allah SWT dan Rasul-Nya." Rasulullah saw
berkata: "Wahai kaum Anshar, apakah kalian akan marah terhadap
harta yang telah aku berikan kepada suatu kaum dengan harapan agar
keimanan meresap dalam hati mereka dan kalian justru melupakan kurnia
yang telah Allah SWT berikan kepada kalian dalam bentuk nikmat Islam.
Tidakkah kalian wahai kaum Anshar merasa puas ketika manusia pergi
untuk melakukan perjalanan di musim dingin sedangkan kalian pergi
dengan Rasulullah saw. Maka demi Zat yang jiwaku di tangan-Nya,
seandainya manusia melalui suatu jalan dan kaum Anshar melalui jalan
yang lain nescaya aku akan melalui jalan kaum Anshar. Ya Allah,
rahmatilah kaum Anshar dan anak-anak kaum Anshar dan cucu kaum
Anshar."
Mendengar
doa itu, kaum tersebut menangis sehingga janggut mereka terbasahi
dengan air mata dan mereka berkata: "Kami rela dengan Allah SWT
sebagai Tuhan dan sangat puas dengan pembahagian Rasulullah saw."
Kemudian Nabi saw pun meninggalkan mereka dan mereka pergi dalam
keadaan puas. Orang-orang Anshar memahami bahawa Muslim yang hakiki
di dunia adalah seorang yang datang di dunia untuk memberi, bukan
untuk mengambil. Nabi
saw terbangun dan beliau mendapati dirinya sendirian di kamar. Suhu
tubuh beliau meningkat kerana demam, lalu beliau memanggil Aisyah dan
meminta kepadanya untuk membawa air yang dapat digunakannya untuk
mendinginkan tubuhnya. Aisyah mulai menuangkan air kepada Rasulullah
saw sampai demam beliau beransur- ansur sedikit menurun. Tampak
bahawa waktu berlalu cukup lambat dan berat. Sakit Rasulullah saw
semakin meningkat.
Beliau mulai merasa bahawa tidak
mampu lagi untuk solat bersama para sahabat, lalu beliau
memerintahkan Abu Bakar untuk solat bersama mereka. Pada saat Nabi
mengalami antara keadaan terjaga dan tidur, beliau selalu berfikir
apa gerangan yang belum disampaikannya kepada manusia. Beliau telah
menyampaikan segala sesuatu dan telah mengajari mereka segala sesuatu
serta telah meninggalkan sebuah Kitab yang siapa pun berpegangan
dengannya ia tidak akan sesat.
Rasul saw mulai mengantuk dan
berbagai nostalgia terlintas di kepalanya. Beliau melihat dirinya di
haji Wada'. Selesailah perjanjian yang diberikan kepada kaum musyrik
dan mereka telah dilarang untuk memasuki Masjidil Haram dan sekarang
Nabi saw keluar sebagai pemimpin haji dan mengajari kaum Muslim cara
manasiknya. Rasulullah saw memperhatikan ribuan orang-orang yang
bertauhid saat mereka menuju Baitul Haram dalam keadaan memenuhi
panggilan Tuhan dan tunduk kepadanya. Mereka menghidupkan memori
datuk mereka, Ibrahim Khalilullah. Nabi saw berdiri dan berpidato di
tengah-tengah keramaian itu. Nabi saw mulai merasakan bahawa
kehidupannya di dunia sebentar lagi akan berakhir. Beliau mengetahui
bahawa kafilah ini akan pergi sendirian dalam menjalani kehidupan.
Beliau kembali menanamkan nilai- nilai Islam dan wasiat dakwah di
jalan Allah SWT. Setelah berjuang selama dua puluh tiga tahun
menegakkan agama Allah SWT, beliau bertanya kepada mereka: "Apakah
aku telah menyampaikan amanat Tuhan?" Lalu manusia yang hadir
saat itu menyatakan bahawa beliau benar-benar telah menyampaikan
dakwah. Beliau memanggil Mu'ad bin Jabal dan mengajarinya bagaimana
berdakwah kepada manusia di jalan Allah SWT dan bagaimana mengenalkan
agama kepada mereka.
Kemudian beliau berwasiat kepada
Mu'ad saat ia menunggangi kenderaannya sedangkan Rasulullah saw
berjalan di sebelah untanya: "Sesungguhnya orang yang paling
utama di sisiku adalah orang-orang yang bertakwa, siapa pun mereka
dan di mana pun mereka." Nabi saw adalah rahmat bagi semua
manusia dan sebagai cermin yang tertinggi dari cermin persaudaraan
dan kepatuhan. Beliau menegakkan Al-Qur'an di tengah-tengah umat
Islam namun beliau menolak segala bentuk penampilan yang biasa
melekat pada seorang penguasa atau raja atau pemimpin apa pun. Beliau
berkata kepada para sahabatnya: "Aku hanya seorang hamba Allah
SWT dan Rasul-Nya."
Beliau keluar menemui sekelompok
sahabatnya lalu sebagai bentuk penghormatan kepada beliau mereka
berdiri. Kemudian beliau memerintahkan kepada mereka agar tidak
berdiri. Ketika beliau keluar untuk menemui sahabat-sahabatnya dan
murid-muridnya, maka beliau duduk bersama mereka di tempat terakhir
yang ditemukannya. Beliau sangat bersahabat dan ramah dengan para
sahabatnya, bahkan beliau bercanda dengan anak-anak mereka dan
mendudukkan mereka di ruangannya. Beliau memenuhi panggilan orang
dewasa mahupun anak- anak. Beliau membesuk orang-orang yang sakit
meskipun berada di tempat yang jauh. Beliau menerima alasan orang
yang mempunyai uzur. Beliau mendahului orang yang ditemuinya dengan
salam bahkan beliau mendahului berjabat tangan dengan para
sahabatnya.
Ketika seseorang datang untuk
menemuinya saat beliau solat, maka beliau mempersingkat solatnya dan
menanyakan keperluan orang itu. Setelah menyelesaikan keperluan
manusia, beliau kembali menyelesaikan solatnya. Beliau selalu menebar
senyum kepada kawan dan lawan dan memiliki keperibadian yang paling
baik. Ketika beliau berada di rumahnya, beliau melayani keluarganya.
Beliau mencuci bajunya. Beliau memperbaiki sandalnya dan memberi
minum unta. Beliau makan bersama pembantu. Beliau memenuhi kebutuhan
orang yang lemah, orang yang sedih, dan orang yang miskin. Bahkan
kebaikan beliau dan kasih sayangnya sampai pada tingkat di mana
beliau membiarkan cucunya menaiki punggungnya saat beliau sedang
solat.
Kasih
sayang beliau tidak hanya terbatas kepada manusia bahkan juga tertuju
pada binatang dan pohon. Beliau memberi makan binatang dengan
tangannya sendiri bahkan beliau pernah merawat anjing yang sakit.
Beliau memerintahkan pasukan Islam saat berperang demi menegakkan
keadilan Islam agar mereka tidak membunuh anak kecil, orang tua, kaum
wanita dan hendaklah mereka tidak mencabut pohon dan tidak pula
merobohkan rumah.
Apa
yang dibawa oleh Nabi saw bukan hanya suatu undang-undang yang
mengatur hubungan antara manusia dan manusia yang lain, dan apa yang
dibawa oleh Nabi saw bukan hanya berisi suatu sistem untuk
meningkatkan kualiti kehidupan dan kemajuannya, ini semua adalah hal
relatif namun beliau datang dengan membawa peradaban yang abadi yang
mengatur hubungan antara manusia dan alam, dan mengembalikan
keserasian di alam wujud sehingga semua berjalan secara seimbang dan
mencapai kesempurnaan menuju Allah SWT. Meskipun pada titik terakhir
dari kehidupannya, beliau masih sibuk mengurus masa depan dakwah dan
beliau sangat cemas terhadap masa depan agama dan sangat peduli
dengan masalah kaum Muslim. Beliau khawatir suatu saat Islam hanya
tinggal namanya namun hakikatnya telah lenyap. Namun sebelum beliau
meninggal, Allah SWT telah memperlihatkan kepada beliau sesuatu yang
membuat hati beliau menjadi tenang. Dan di hari Senin dari bulan
Rabiul Awal yang mulia, beliau kembali kepada Tuhannya dalam keadaan
ridha dan diridhai.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar